Visszaélés-bejelentés foglalkoztatóknak

A BKIK ÁLTAL MŰKÖDTETETT BELSŐ VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER

A visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvényt (a továbbiakban: Panasztörvény) értelmében a legalább 250 főt foglalkoztató vállalkozások, és a pénzmosási törvény hatálya alá tartozó cégek a foglalkoztatottak számától függetlenül már 2023. július 24-étől kötelesek ún. belső visszaélés-bejelentési rendszert létrehozni és működtetni. (Ide tartoznak – többek között – a könyvelőirodák, ingatlanközvetítők). Azok a foglalkoztatók, akik legalább 50 személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztatnak, 2023. december 17. napjáig kötelesek a belső visszaélés-bejelentési rendszert létrehozni. A Panasztörvény szerint egyébként bármely foglalkoztató létrehozhat belső visszaélés-bejelentési rendszert, akkor is, ha a törvény alapján ilyen kötelezettsége nem áll fenn.

Mire szolgál a bejelentő rendszer?

Az új törvény lehetővé teszi, hogy a munkavállalók és a vállalkozások, intézmények partnerei bejelentsék az általuk jogellenesnek vélt cselekményeket, akár anonim módon is. A belső rendszerben bejelenthető jogellenes vagy annak feltételezett cselekmény, mulasztás vagy egyéb visszaélésre vonatkozó információ.

Ki tehet bejelentést?

· aktív és korábbi, valamint kiválasztás alatt álló foglalkoztatott;

· egyéni vállalkozó és egyéni cég, ha a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll;

· tulajdonos, ügyviteli, ügyvezető és felügyelő testület aktív és korábbi, valamint kiválasztás alatt álló tagja;

· aktív és korábbi, valamint kiválasztás alatt álló önkéntes és gyakornok;

· aktív és korábbi, valamint kiválasztás alatt álló szerződéses partner (vállalkozó, alvállalkozó, beszállító).

A törvény alapján a belső visszaélés-bejelentési rendszert a foglalkoztatónál egy erre a célra kijelölt, pártatlan személy vagy szervezeti egység működtetheti, vagy a rendszer működtetésével bejelentővédelmi ügyvéd vagy más külső szervezet is megbízható.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara felismerte, hogy – elsősorban, de nem kizárólag a kis- és középvállalkozás, illetve nonprofit szervezet - foglalkoztatók számára a Panasztörvény kötelező előírása adminisztratív, anyagi és egyéb terhet jelent, nem beszélve arról, hogy sok esetben a pártatlanság, továbbá a kivizsgálások tekintetében a szakmaiság követelménye sem valósítható meg maradéktalanul a szervezeten belül. Ezért élve a törvény adta lehetőséggel, külső szervezetként egy olyan elektronikusan elérhető felület, rendszer kialakítása mellett döntött, amely megteremti a lehetőséget önkéntes tagjai számára a jogszabályi előírásoknak való megfelelésnek.

Milyen alapelvek mentén működik a BKIK által kialított visszaélés-bejelentő rendszer?

  • a rendszer – és ezáltal az önkéntes tagja, mint foglalkoztató – feleljen meg a Panasztörvény és más hatályos jogszabályok (pl. a GDPR) előírásainak,
  • garantálja a bejelentők védelmét, anonimitását, de egyúttal
  • képviselje a foglalkoztatók érdekeit
  • javaslataival szakmai segítséget nyújtson a tagjai számára.

Mik a BKIK rendszerének előnyei?

  • Ellátja a jogszabály szerint kötelező feladatokat
  • Biztosítja a pártatlanság követelményének megvalósulását
  • Egységes eljárásrend alapján folytatja le az eljárásokat, a vizsgálatokat
  • Szakértői közreműködésével a foglalkoztató működését támogató intézkedési javaslatot tesz a vizsgálatok végén

Mik a BKIK és a foglalkoztató feladatai a BKIK rendszerének igénybevétele esetén?

 

 BKIK

   

  FOGLALKOZTATÓ/KÖTELEZETT

 

  • Információt nyújt a rendszer működésére, a bejelentéssel kapcsolatos eljárásra vonatkozóan
  • Bejelentési csatornákat tart fenn
  • Tájékoztatja a bejelentőt
  • Kapcsolatot tart a bejelentővel
  • Kivizsgálja a bejelentéseket
  • Intézkedési javaslatokat tesz

 

  • Regisztráció, szerződéskötés
  • Tájékoztatás megadása a potenciális bejelentőknek a BKIK tájékoztató mintái alapján
  • BKIK szakmai javaslatainak megfontolása és intézkedések megtétele

 

A BKIK szolgáltatása önkéntes tagjai részére 2024. december 31-ig ingyenes. Amennyiben nem önkéntes tagunk, lehetőség van a csatlakozásra, egy éves tagdíj keretében. A tagdíjtáblázatott itt találja. 

Nem önkéntes tagjainkra vonatkozó éves díjtételek:

Egyéni vállalkozóknak: 25.000,-Ft + ÁFA, a társas vállalkozásoknak: 50.000,-Ft + ÁFA.

Amennyiben érdeklődik szolgáltatásunk iránt töltse ki a regisztrációs űrlapot a lap alján.

Munkatársunk ezt követően keresik Önt a szerződéskötés további lépéseivel kapcsolatban.

 

Regisztráció a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara

Visszaélés-bejelentési rendszerébe

 

A BKIK a panaszokról és közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény alapján működteti a visszaélés-bejelentési rendszert a vele szerződő foglalkoztatók részére.

A komplex szolgáltatással a fővárosi kamara célja, hogy levegye a vállalkozások válláról az adminisztrációs terheket. A rendszer működtetése során a BKIK begyűjti a szükséges információkat, fenntartja a bejelentés csatornáit, tájékoztatja a feleket, valamint szakértői a pártatlanság biztosításával kivizsgálják a bejelentéseket és intézkedési javaslatot tesznek a megoldásra. 

A bejelentő védelme mellett a BKIK szolgáltatásának, rendszerének a célja az is, hogy az igénybe vevő cégek érdekei és vállalati kultúrájuk mentén cégre szabott megoldással segítse a vállalkozások jogi megfelelési törekvéseit.

Ön az alábbi űrlap kitöltésével tud regisztrálni a visszaélés-bejelentési rendszerhez történő csatlakozáshoz.

 

Felhívjuk figyelmét, hogy a BKIK jogosult a regisztráció során megadott adatok hitelességének igazolását kérni (így különösen aláírási címpéldány, vagy a cégjegyzésre jogosult részéről külön nyilatkozat formájában). Amennyiben a regisztráció valódisága, vagy a megadott adatok hitelessége vonatkozásában kétség merül fel, a BKIK jogosult a szerződéskötési ajánlatot a regisztrációs e-mail címre küldött üzenettel visszautasítani.

A Rendszer igénybevételére vonatkozó szerződés a BKIK által a Foglalkoztató részére küldött, a Foglalkoztató szerződéskötési ajánlatát elfogadó e-mail visszaküldésével jön létre és az első Éves Díj megfizetésével lép hatályba.

A Tagok részére a 2024. évre vonatkozó Szolgáltatás díjmentes, erre figyelemmel részükre nem kerül sor számla kiállítására, ám a szerződés a Tag Felhasználók esetében is a regisztráció automatikus visszaigazolásától külön megküldött e-mail üzenettel jön létre.

 

Események
Regisztrált vállalkozások országos keresője
Tovább