BKIK kutatás: Kevesebbet közlekedünk a fővárosban a járvány hatására

BKIK kutatás: Kevesebbet közlekedünk a fővárosban a járvány hatására

BKIK kutatás: Kevesebbet közlekedünk a fővárosban a járvány hatására

BKIK kutatás: Kevesebbet közlekedünk a fővárosban a járvány hatására 2021/11/08
BKIK kutatás: Kevesebbet közlekedünk a fővárosban a járvány hatására 12:15

Budapest, 2021. november 8. – Maradandó hatást gyakorolt a fővárosi közlekedési szokásokra a koronavírus-járvány – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) legfrissebb, őszi kutatásából[1]. A felmérés szerint ugyanis érezhetően kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést és a taxitársaságok szolgáltatásait, miközben elégedettek a közlekedési szolgáltatók a járványhelyzetre adott reakciójával. Nem növekedett tartósan más közlekedési eszközök, pl. az autó, a robogó vagy a kerékpár használata sem a Budapesten közlekedők körében. A változás a válaszok alapján várhatóan járvány után is tartós lesz.

A koronavírus-járvány a budapesti közlekedésre gyakorolt hosszú távú hatását vizsgálja BKIK legújabb kutatása. A felmérés során a megkérdezetteknek a járvány előtti utazási szokásaikat kellett összehasonlítaniuk a harmadik hullám lecsengését követő időszakkal, amikor az utazási szokásokat közvetlenül már nem befolyásolta a megfertőződéstől való félelem. A felmérés eredményei szerint a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai leginkább a tömegközlekedési és a taxizási szokások változásában érthetők tetten.

A közösségi közlekedéssel naponta utazók aránya jelentősen csökkent és megnőtt azoké, akik a BKK járatait teljesen elkerülik a fővárosban. Ez a trend azonban nem hozta magával más eszközök (autó, kerékpár, robogó) használatának növekedését, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek Budapesten. A kutatás megállapításai szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszolók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban, legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről, a változás tehát tartósnak ígérkezik.

Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már. Ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb: a 16-18 évesek 39%-a, a 19-28 évesek 37%-a, a 45 év felettieknek viszont csak a 14%-a váltott ilyen jegyet. A BKK Futár azonban 90%-os ismertségével és 72%-os használati arányával minden korosztályban népszerű, a 45 évnél idősebbeknek is a 66%-a követi itt a menetrendet és annak változásait.

Csökkent a taxival utazók aránya, amely érzékenyen érintheti a taxitársaságokat. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya (11%) nem változott, azonban az alkalmanként taxizók közül többen már egyáltalán nem használják ezt a szolgáltatást.

A felmérés rákérdezett a legmodernebb közlekedési eszközökkel kapcsolatos szokásokra is. Ezek használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást. Ezen szolgáltatások iránt a fiatalok körében a legnagyobb az érdeklődés, várhatóan a jövőben egyre többen és egyre gyakrabban veszik igénybe ezeket a közlekedési módokat, különösen akkor, ha azok olcsóbbak lesznek, kibővül a szolgáltatási terület, illetve egyszerűbbé válik a szolgáltatás igénybevétele.

A Budapesten közlekedők többsége úgy véli, a fővárosi közlekedésben leginkább érintett szereplők, azaz a BKK, a taxitársaságok, a MÁV, a Fővárosi Önkormányzat és a járműmegosztó szolgáltatók jól reagáltak a pandémiára, az általuk hozott intézkedések megfelelőek voltak.

A teljes kutatási anyagot a BKIK honlapján, a kutatások menüpontban találják:
https://bkik.hu/hu/szolgaltatasok/kutatasok

 


[1] A kutatást a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara megbízásából a Trend International Market Research Kft. 2021 szeptemberében készítette. Az online kérdőíves felmérést 1000 fős mintán végezték, melyet két online fókuszcsoportos beszélgetés egészített ki. A kutatást olyan 16 évesnél idősebb budapesti lakosok, illetve a budapesti agglomerációban élők körében végezték, akik rendszeresen közlekednek a fővárosban.