Nagyrendezvények hatása Budapest turizmusára  c. online  konferencia - beszámoló

Nagyrendezvények hatása Budapest turizmusára c. online konferencia - beszámoló

Nagyrendezvények hatása Budapest turizmusára c. online konferencia - beszámoló

Nagyrendezvények hatása Budapest turizmusára  c. online  konferencia - beszámoló 2021/10/04
Nagyrendezvények hatása Budapest turizmusára  c. online  konferencia - beszámoló 14:08

Mára már teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy a koronavírus elleni védekezés jegyében eltelt másfél év legnagyobb károsultja a turizmus iparága, amelyet a legszélesebb körben az idegenvezetőktől, a hajós, buszos vállalkozásokon át a vendéglátó és szálloda iparon keresztül a rendezvényszervezőkig értünk, a kulturális szférával együtt. Különösen igaz ez fővárosunkra, ahol a COVID előtt a szállodák vendégeit 80-90%-ban a külföldiek adták. Nehezíti a helyzetet a nagy rendezvények, a konferencia- és üzleti turizmus elmaradása, holott tudjuk, hogy az utóbbi céllal érkezők átlagos költése kétszerese a normál turistákénál. Ma is jelen van az ágazatban a bizonytalanság, holott a komoly rendezvények, fesztiválok előkészítési munkálatai az egy évet is bőven meghaladhatják. Mire számíthatunk? Lehetséges-e a belföldi turisták részarányának növelése Budapest turizmusában, és ha igen, hogyan? A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nemcsak kutatja a választ, de saját kezdeményezésében és forrásai felhasználásával igyekszik bevételt generálni e vállalkozások túlélése érdekében, pl. az „Újra nyitva Budapest” pályázatával.

Ezekkel a gondolatokkal indult a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi tagozata által 2021. szeptember 29-én szervezett online konferencia, melyet körülbelül 60 érdeklődő részvételével tartottak meg.

A Szatmáry-Jähl Angéla, a Kereskedelmi Tagozat elnöke által moderált konferencián előadóink voltak Gál Judit, a Danubius Hotels marketing és kommunikációs igazgatója, Békefi Anna, a Magyar Kongresszusi Iroda ügyvezető igazgatója, Csanda Gergely, a MEEX cégcsoport tulajdonosa, Szűcs Balázs, a Hungexpo Marketing and Sales Managere. Előadóink prezentációja, nevükre kattintva érhető el.

Előadóinknak hála, nagyon érdekes, komplex képet nyerhettünk tevékenységükről, ugyanakkor betekinthettünk válságkezelési stratégiájukba is. A nagy múltú, jövőre alapításának 50 éves évfordulóját ünneplő, biztos pénzügyi háttérrel rendelkező Danubius Hotels erősségei között a kiemelkedő szakmai tudást emelte ki, így a legnehezebb időszakban is a munkaerő megtartását helyezte elsődleges céljai közé. Ezt összefogással, a kölcsönös bizalom erősítésével, egymás segítésével érték el. A Magyar Kongresszusi Iroda tavaly március 1-vel vált ki az MTÜ-ből. Önálló működésük első két hete után történtek a vírus miatti első lezárások. Ők a stratégiájuk kialakításán, a kapcsolatépítésen dolgoztak elsősorban a pandémiás időszakban. Az ifjúsági, x, y, z generációt célzó rendezvényekkel foglakozó MEEX cégcsoportnak gyakorlatilag a léte került veszélybe a COVID vírus terjedése okozta szigorításokkal, így a túlélés érdekében, már a lezárások után két nappal zöldség és gyümölcs kiszállítására álltak át. A Hungexpo, Budapest nagy múltú, nemzetközi kiállításokra szakosodott vállalata 1973-tól üzemelteti a Kőbányi Vásárvárost. 2009-től foglalkoznak a vendégrendezvényekkel, melyek 2019-ben már az összes bevételük 50%-át adta. Felmerült az igénye egy olyan beruházásnak, mely lehető teszi Budapest egyik top európai kongresszusi központtá válását. A beruházás alapkőletétele, hosszas előkészítés után, 2019-ben történt. A legnagyobb kihívást az építkezés összehangolása okozta a 2020-as rendezvényekkel, vásárokkal, ami azonban okafogyottá vált a pandémia berobbanása miatt. Az építkezés szerencsére – átmeneti leállás után - folyt tovább, miközben a bevételek elmaradtak. A Hungexpo így kénytelen volt magát, mint filmstúdió újra pozícionálni - sikerrel.

A rendezvény teljes videófelvétele itt megtekinthető:

Néhány érdekesség azért hadd álljon itt ízelítőül. 

A Danubius Hotels esetében stratégia döntés volt a városi szállodák és a gyógyszállodák szétválasztása. Ez utóbbiak ENSANA márkanév alatt működnek, Közép-Európa legnagyobb gyógyszálloda hálózataként. Napjainkban szokatlannak tűnő jellemvonás, hogy a Danubius Hotels vallja az egyediség, a különlegesség, a helyi értékek megtartásának fontosságát, ezért szállodái sajátosságait megőrzi, nyoma sincs a standardizálásnak. Stratégiájuk a vendégek igényein alapul, amit mi sem bizonyít jobban, mint a 2019 és az az előtti dinamikus árbevétel növekedés. 

A Magyar Kongresszusi Iroda fő tevékenysége a nemzetközi rendezvények pályázása, Magyarországra hozása, többnyire Budapest fókusszal, a főváros adottságai miatt, illetve a nemzetközi tapasztalatcsere. A szakmai tevékenységük a magyarul nehezen lefordítható Meetings Industry kategóriába tartozik. Emellett pl. átfogó vírus megelőzési útmutatót is készítettek a turizmus ágazat szereplői részére, amely weboldalukról letölthető. A rendezvények pályázatának kidolgozásában szorosan együttműködnek a szakmai szervezetekkel és egyéb intézményekkel. Egy endodontológiai orvoskongresszus szervezésének elnyerésében pl. döntő volt a Fővárosi Önkormányzattal és a Budapest Branddel való együttműködés, mely alapján a résztvevők ingyenes tömegközlekedési lehetőségek kaptak. Egy-egy kongresszus akár 3000 vendégéjszakát is jelenthet, de most van folyamatban az asztronautikai világkongresszus pályázása, amely akár 300 ezer vendégéjszakát is hozhat a fővárosi szálláshelyeknek. 

A MEEX cégcsoport tevékenysége egyenlőre a fiatalabb résztvevők körében ismertebb. Teljes mértékben saját forrásokból dolgoznak. Céljuk megmutatni a felnövekvő generációnak, hogy van élet a mobiltelefonon kívül is. Ezt úgy érik el, hogy a saját nyelvükön szólítják meg őket. Legismertebb rendezvényük a Play Show, filmes és képregényes témákkal a COMIC CON. A háromnapos rendezvényre, amely legközelebb decemberben kerül megrendezésre a Hungexpon, 2 nap alatt eladásra került 3000 jegy, melyből 470 külföldre jutott. Ehhez hasonló értékesítési adatokkal csak a Sziget Fesztivál rendelkezik. Az esemény több mint 1200 vendégéjszakát generál. 

A Hungexpo az új kiállító csarnokok és a konferenciaközpont segítségével európai színvonalú és nagy befogadó képességű helyszínt és infrastruktúrát tud biztosítani ezekhez a programokhoz. 

Szatmáry-Jähl Angéla tagozati elnök asszony megállapította, hogy a vállalkozások, intézmények minden szinten felkészültek. 

Úgy tűnik a turizmus e szegmensének szereplőinél a siker kulcsa a szakértelem, az összefogás, az együttműködés, a kreativitás, a szakma iránti elkötelezettség, és nem utolsó sorban a hihetetlen rugalmasság.