Összefoglaló a Konzultáció kolumbiai turisztikai lehetőségekről című rendezvényről

Összefoglaló a Konzultáció kolumbiai turisztikai lehetőségekről című rendezvényről

Összefoglaló a Konzultáció kolumbiai turisztikai lehetőségekről című rendezvényről

Összefoglaló a Konzultáció kolumbiai turisztikai lehetőségekről című rendezvényről 2022/03/10
Összefoglaló a Konzultáció kolumbiai turisztikai lehetőségekről című rendezvényről 12:46

2022. február 28-án hétfőn a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Nemzetközi és Külgazdasági Kollégiuma webináriumot szervezett Latin-Amerika és Kolumbia iránt érdeklődő turisztikai vállalkozásainak piacra jutási lehetőségeikről. Ez az esemény egy nagyobb rendezvény sorozat része, melynek célja hogy a budapesti gazdasági szereplők megismerjék a sikeres piacra lépés lehetőségét és menetét Latin-Amerikában.

2022. február 28-án hétfőn a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Nemzetközi és Külgazdasági Kollégiuma webináriumot szervezett Latin-Amerika és Kolumbia iránt érdeklődő turisztikai vállalkozásainak piacra jutási lehetőségeikről. Ez az esemény egy nagyobb rendezvény sorozat része, melynek célja hogy a budapesti gazdasági szereplők megismerjék a sikeres piacra lépés lehetőségét és menetét Latin-Amerikában. 

A rendezvényt Dr. Sztranyák József, a GSZT elnöke, illetve a BKIK Latin-Amerika Tanácsosa vezette le és rövid köszöntőt mondott Őexc. Carmenza Jaramillo Gutierrez, Kolumbia magyarországi nagykövete és Freddy Alejandro Imbachi Muñoz külgazdasági tanácsos is, illetve Hajdú Lilla is, Magyarország bogotái külgazdasági attaséja.

A szakmai előadónak, Harold Pinillának, PUJA GRUPAL ügyvezetőjének több mint 10 éves tapasztalata van vállalkozásfejlesztésben, főképp az alábbi iparágakban: mezőgazdaság, élelmiszeripar, idegenforgalom, humán és állati gyógyászat. A PUJA GRUPAL főleg olyan nemzetközi vállalatoknak nyújt széleskörű tanácsadást (logisztika-, pénzügy-, ügyintézés-, és adótanácsadás, többek között), amelyek a kolumbiai piacon kívánnak megjelenni. 

Harold Pinilla a kolumbiai piac bemutatását 5 fő témakör szerint csoportosította: 

Statisztikák, piaci lehetőségek (2020-as adatok):

  • A három fő gazdasági ág a következő mértékben van képviselve Kolumbiában: mezőgazdaság vagy termelőipar a bruttó nemzeti termék 12,9%-át, az ipar a GNP 17,6%-át, míg a szolgáltatások ága a GNP 69,5%-át teszi ki.
  • A GDP 2020-es -3,6%-os visszaesését 2021-ben egy erős 10,8%-os emelkedés követte, amely javarészt az idegenforgalmi ágazat fellendítését célzó programnak köszönhető.
  • Infláció 5,62%.
  • ≈50 millió lakos (22,6% 14 év alatt, 68,2% 15-65 év közötti, illetve 9,1% 65 év felett), 51,2% nő, 48,8% férfi, összesen 14 millió háztartás.
  • 2012 óta folyamatosan emelkedik a Kolumbiába látogatók száma, a COVID-19 világjárvány előtt 3 millió fő felett volt a beáramlás (2019-ben).
  • Belső turisztikai forgalom Kolumbiában kb. 13 millió.
  • A szállodák kihasználtsága szintén növekvő tendenciát mutat, 2021-ben kb. 40% volt.
  • Kolumbiában nincsenek jól elkülöníthető évszakok, csak többnyire esős vagy többnyire napos övezetek, ugyanakkor van 19 hivatalos munkaszüneti nap, amelyeken nagyobb az idegenforgalom.
  • A vallási ünnepek illetve a helyi ünnepségek, karneválok nagy hangsúlyt kapnak.
  • Legfontosabb városok turizmus szempontjából: Bogotá, Cartagena, Medellín, Cali, San Andrés.
  • Turizmus főbb formái, indokai: kerékpáros idegenforgalom (kiváló pályák, és a világ leghosszabb emelkedője itt található), tengerparti-, esőerdős-, városi-, élmény- (kávétermelés turizmusa), történelmi-, illetve ökológiai turizmus 

Logisztikai lánc:

Az idegenforgalmi vállalatok sajátos terméket forgalmazó vállalatnak számítanak Kolumbiában. Meg kell felelniük sajátos előírásoknak, illetve meg kell szervezniük a belföldi szállítást és a turizmus támogatásához szükséges termékeket beszerzését. 

Engedélyek és engedélyezés:

  • A legfontosabb intézmény az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, itt be kell jegyeztetnie magát a vállalatnak az idegenforgalmi nyilvántartásba (ez egy költségmentes eljárás). Továbbá fontos a helyi önkormányzat, ahol a vállalat végzi majd a tevékenységét (fontos megemlíteni, hogy az önkormányzatok különleges követeléseket fogalmazhatnak meg a vállalattal szemben), illetve az Egészségügyi Minisztérium. Ha ez egy újonnan létrejövő vállalat, akkor szerepelnie kell a cégnyilvántartásban is (ez is szintén egy ingyenes folyamat).
  • A 1101/2006 törvény 12. bekezdése szabályozza az idegenforgalmi tevékenységeket (mint pl. a túravezetés, utazásiirodák, idegenvezetők, járműbérlő vállalatok stb.). A törvényi előírások értelmezésében és teljesítésében a PUJA GRUPAL vállalat részletes segítséget tud nyújtani. 

Adók:

  • A DIAN a kolumbiai adóhatóság.
  • Két féle adózás létezik Kolumbiában: 1. országos szintű (központi adhatóság által) és 2. helyi szintű (helyi gazdasági titkárság, a központi adóhatóság képviselete által).
  • Országos szinten a nyereségadó 35%, az ÁFA 19%. Egyes különleges ágazatoknál jövedéki adó is van, ezt előfizetés útján oldják meg, tehát ez nem egy új adó, hanem adóbefizetési mechanika, adóelőleg. Helyi adók a tevékenységtől függő adók, ezek mértéke jóval alacsonyabb, mint az országos adóké. 

Egyéb támogatások:

  • Kolumbiában lehetséges az elektronikus számlázás és létszámnyilvántartás.
  • A gazdasági tevékenység volumenétől függnek a transzferárak, illetve hogy milyen okmányokat köteles a vállalat beszolgáltatni adott pillanatban az adóhivatalnak.