Beszélgetés Varga Zoltánnal, a BKIK Szakképzési Irodájának vezetőjével

2024-02-23 13:27
"Fontos számunkra, hogy jobban megismerjük a szakképzésben tanulókat, mert a jövő munkavállalóiról, szakembereiről beszélünk."

A BKIK tavaly év végén egyedülálló módon, - kérdőíves kutatás keretében - 6243 szakképzésben részt vevő, 16 és 25 éves kor közötti, Budapesten tanuló diáktól kapott választ a duális oktatási tapasztalataikról, amely a kérdőíves kutatás célcsoportjának több mint 30%-a Varga Zoltánt kérdeztük a felmérés eredményéről.

Miért tartotta fontosnak a BKIK, hogy a duális képzésben részt vevő budapesti fiatal véleményét megkérdezze a duális képzéssel kapcsolatosan?

A válasz egyszerű: arra törekszünk, hogy a BKIK duális képzési rendszerben történő közreműködésének minden elemét folyamatosan tökéletesítsük, mi több arra is, hogy a felmérés eredményeinek megosztásával, partnereink munkáját is segítsük. Fontos számunkra, hogy jobban megismerjük a szakképzésben tanulókat, mert a jövő munkavállalóiról, szakembereiről beszélünk.

Hozott olyan eredményt a felmérés, amely meglepte a BKIK szakértőit?

A kutatás eredményei inkább megerősítették korábbi feltételezéseinket. Annak köszönhetően, hogy szoros kapcsolatot tartunk a duális képzőhelyekkel és a szakképző intézményekkel egyaránt, nagyjából tudtuk mire számítsunk. Azt viszont a felmérésnek köszönhetjük, hogy a korábban ismert munkahelyválasztási szempontokat most már rangsorolni is tudjuk, továbbá ágazatonként is tudjuk vizsgálni az esetleges eltéréseket.

Annak kifejezetten örültünk, hogy a tanulók számára a legfontosabb, hogy a duális képzőhely megfelelő szinten készítse fel Őket a szakmai vizsgára. A képzőhelyválasztási szempontok képzeletbeli dobogójáról csak egy hellyel csúszott le, hogy a sikeres szakmai vizsgát követően a duális képzőhelyükön maradhassanak a tanulók. Ennek azért örülünk, mert ez azt jelenti, hogy amennyiben a tanuló elégedett a képzőhelyével, szívesen marad munkavállalóként is ott. A vállalkozások számára ez azért fontos információ, mert ez azt jelenti, hogy érdemes energiát fordítani a tanulók oktatására, hiszen saját munkavállalójukat nevelhetik ki a tanulófoglalkoztatásnak köszönhetően.

Hogyan épül be a jövőben a BKIK szakképzési rendszerébe a felmérések eredménye?

Ez egy igen terjedelmes, részletes felmérés, amely nagyon sok területen hozott eredményeket, így az értékelése jelenleg is zajlik. A felmérés eredményeit folyamatosan közzétesszük a szakképzés egyes szereplői között.

A BKIK azon dolgozik, hogy legyen a tanulók számára elegendő képzőhely Budapesten. A leendő képzőhelyeknek a kutatás eredményei alapján hitelesebb képet tudunk festeni a fiatalok véleményéről, ezáltal eredményesebben készülhetnek a vállalkozások a tanulók fogadására. Fontos, hogy tudják, hogy a hozzájuk érkező fiatalok számára mi fontos és mi nem. Mindezek pontos ismerete segíthet abban, hogy a tanulók gyorsabban beilleszkedjenek a munkahelyen, és gyorsabban hasznos tagjai legyenek a munkahelyi közösségnek. Az egyik fontos visszajelzés a tanulók rugalmas munkavégzésre vonatkozó igénye, amely azt erősíti, hogy a munkavállalói oldalon egy hosszú távon fennmaradó igényről beszélhetünk.

Ön szerint hol tart napjainkban a duális képzési rendszer Magyarországon?

A duális képzés már nem új Magyarországon, de elmúlt több mint tíz év alatt sok változáson ment keresztül. A korábbi tanulószerződéses jogviszonyt leváltotta a szakképzési munkaszerződés. Jelenleg jelentősen magasabb munkabért vihetnek haza a tanulók, mint a korábbi időszakban. Az iskolák számára lehetőség nyílt arra, hogy rugalmasabban szervezzék képzésiket. A duális képzőhelyek igénylik is a rugalmasabb képzésszervezést, az éves gyakorlati képzőhelyen tölthető órakeret tömbösítését. Bízom benne, hogy az iskolák tudnak élni a számukra biztosított rugalmas képzésszervezéssel és a jelenleginél több technikusi szakmában tudják tömbösítve megszervezni képzéseiket, amely eredményeképpen a duális képzőhelyek is szívesebben fogadják majd a technikusi képzésben résztvevőket.

Varga Zoltán a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési vezetője; széleskörű oktatásirányítási és szakképzési tapasztalatokkal, valamint szakképzés területén szerzett kiemelt projektvezetői gyakorlattal rendelkezik.