Budapesti szakképzési körkép - Sikeres oktatókat kérdezett a BKIK

2025-06-26 14:00
Sőre Ferenc, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum, Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója

Varga Zoltán, Szakképzési Iroda vezető összegzése szerint a BKIK 2025 első félévében is széles spektrumon - a pályaorientációtól a tehetséggondozáson át a duális képzés támogatásáig - sikeresen dolgozott a budapesti szakképzés fejlesztéséért. A BKIK májusban ünnepélyes keretek között jutalmazta a Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyek (OSZTV) budapesti dobogósait és felkészítő tanáraikat.

Mi a titka a sikeres felkészítésnek, mi jelenti a legnagyobb kihívást a felkészítés során?

Véleményem szerint a titok, egyfelől abban rejlik, sikerül-e a szakmai versenyre leginkább alkalmas tanulókat kiválasztani. Másfelől, hatékonyan tudjuk-e a leendő versenyzők azon képességének kifejlődését segíteni, ami rutin szakmai feladatok megoldásán túl, az újszerű, gondolkodtató szakmai problémák megoldására is képessé teszi őket. Az oktatói kihívás éppen ennek a folyamatnak a segítése és koordinálása.

Tapasztal-e és ha igen milyen tendenciákat tapasztal az elmúlt években diákok hozzáállásában?

Pályám eltelt évtizedeire visszatekintve, a diákok tanuláshoz való hozzáállásában nem látok lényeges változást. A kimagasló képességű és ambíciókkal megáldott tanulók számát összevetve az átlagosan jó tanulókkal, az arányok nem változtak.

Hogyan motiválja a tanulókat?

Motiválni nem könnyű, de nem is lehetetlen feladat! Ehhez először a tanulók személyiségére és képességeire kell ráérezni, azt megérteni. Nincs két egyforma tanuló, pedig a képzés célja azonos! Ezt szem előtt tartva, a tanulók adottságait kiismerve, a legalkalmasabb didaktikai módszert kell kiválasztanunk. Ez mindig valami konkrétan megfogalmazott, de összetett, gondolkodtató részeket is tartalmazó gyakorlati feladatot jelent. Ezt kell, részben irányítottan, de alapvetően önállóan megoldaniuk a tanulóknak. Cél a korábban megszerzett elméleti és gyakorlati tudás elmélyítése és begyakorlása, az új és az újabb ismeretek megszerzése.

Milyen a feladatmegosztás a felkészítések során a duális képzőhely és az iskola között?

A duális képzőhely és az iskola kapcsolatában a duális képzőhely feladata biztosítani azokat az élményeket és ismereteket, amiket csak valós munkakörülmények között lehet megszerezni. Ez a feladatmegosztás alapja és kiegészítője iskolai munkánknak.

Hogyan éli meg, amikor tanítványát látja a dobogóra állni?

Ez mindig egy nagyszerű élmény! Ilyenkor látom a sok-sok, talán néha hiába valónak tűnő, oktatói munkám értelmét, eredményét. A tanítványok szép helyezése, az ő örömük efelett, az én örömöm is egyben. Ez a legnagyobb ajándék.

 

(Sőre Ferenc, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum, Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója, 34 éve foglalkozik vegyész- és környezetvédelem szakos tanulók elméleti és gyakorlati képzésével.)