Budapesti szakképzési körkép - Sikeres oktatókat kérdezett a BKIK

2025-06-24 08:00
Tihanyi Péter, a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója

Varga Zoltán, Szakképzési Iroda vezető összegzése szerint a BKIK 2025 első félévében is széles spektrumon - a pályaorientációtól a tehetséggondozáson át a duális képzés támogatásáig - sikeresen dolgozott a budapesti szakképzés fejlesztéséért. A BKIK májusban ünnepélyes keretek között jutalmazta a Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyek (OSZTV) budapesti dobogósait és felkészítő tanáraikat.

Mióta oktat, foglalkozik tanulókkal?

1983. szeptembere óta tanítok, ez volt a 42. tanévem. Előtte 3 évig az iparban dolgoztam vegyészmérnökként, a tanári végzettséget a tanítás mellett szereztem meg a BME-en. Tanári pályám során alig akadt olyan év, amikor nem kaptam újabb tantárgyat. Így nem volt unalmas, mindig voltak kihívások.

Mi a titka a sikeres felkészítésnek, mi jelenti a legnagyobb kihívást a felkészítés során?

A sikeres felkészítés legfőbb összetevője a tanuló: az ő képességei, motivációja, szorgalma a meghatározó. A tanár csak vezetheti – terelgetheti a megfelelő úton a jó eredmény (dobogó) felé. A legnagyobb kihívás az érdeklődés fenntartása a felkészítés több hónapja során. Ehhez változatos, érdekes, esetenként nehéz, kihívást jelentő feladatok kellenek.

Tapasztal-e és ha igen milyen tendenciákat tapasztal az elmúlt években diákok hozzáállásában?

Egyértelmű tendenciát nem tapasztalok, sem romlást, sem javulást. Hullámzás van, vannak jobb és kevésbé eredményes évek. Most éppen tavaly (2024) és idén is iskolánk szerezte meg a vegyipari OSzTV-n az első 4 helyet.

Hogyan motiválja a tanulókat?

A változatos, „életszagú” nem „iskolás” (kissé egyhangú) mérések vonzóak. A versenyzők számára a legfőbb motiváció, hogy az eredménytől függően mentesülnek a technikusi vizsga bizonyos részei alól, és a szakirányú egyetemi felvételnél pontot ér a helyezés. A döntőbe jutottak kapnak a szponzorok jóvoltából ajándékokat. Az 1-3. helyezettek nagy közönség előtt állhatnak a dobogóra kapják az érmeket. Ezek mind ösztönzőleg hatnak.

Milyen a feladatmegosztás a felkészítések során a duális képzőhely és az iskola között?

Tudtommal a duális képzőhely a felkészítéssel nem foglalkozik, de a felkészítés és a verseny idejére felmentést ad, ezzel segítve őket a felkészülésben, valamint szponzorként jelen van a versenyen.

Hogyan éli meg, amikor tanítványát látja a dobogóra állni?

Természetesen nagy öröm, büszkeség, de tudom, hogy a tanítványaimnak kellett ezért többet küzdeni, dolgozni, nagyobb részt az ő munkájuk, igyekezetük hozza meg a „gyümölcsét”.

Tihanyi Péter, a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum oktatója, korábban maga is ennek az intézménynek volt a diákja.