A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében 2025 áprilisában ismét megrendezésre került az Ágazati Munkacsoport (ÁMCS) kerekasztal-beszélgetés, ezúttal három kiemelt ágazat – Elektronika és elektrotechnika, Építőipar, valamint Kereskedelem – képviselőinek részvételével. Míg 2024-ben a sajátos nevelési igényű tanulók duális képzésben történő foglalkoztatása volt a kerekasztalok központi témája, addig az idei évben a gyakorlati oktatók szerepe és támogatása került a fókuszba. A rendezvény célja a duális szakképzés szereplőinek – köztük duális képzőhelyek, iskolai intézmények, szakértők, valamint az Ágazati Készségtanács tagjai – közötti párbeszéd erősítése, az aktuális kihívások közös megvitatása és jó gyakorlatok megosztása volt.
A rendezvényt Varga Zoltán, a BKIK szakképzési vezetője nyitotta meg, aki kiemelte az együttműködés fontosságát a szakképzési rendszer fejlesztésében. Ezt követően az egyes ágazatok moderátorai számoltak be az Ágazati Készségtanács elmúlt évi munkájáról és eredményeiről.
A találkozó központi témáját a duális képzésben részt vevő gyakorlati oktatók helyzete adta. A résztvevők közösen vizsgálták azokat a kihívásokat, amelyekkel az oktatók szembesülnek, valamint javaslatokat fogalmaztak meg a rendszer fejlesztésére. Kiemelt célként jelent meg a jó gyakorlatok gyűjtése és megosztása a tanulók foglalkoztatásával kapcsolatban.
A három ágazat tapasztalatai alapján az alábbi főbb megállapítások születtek:
- A munkacsoportok különböző módszerekkel közelítették meg a témát, de közös pontként fogalmazták meg az „ideális gyakorlati oktató” képének meghatározását. Ennek során olyan személyes tulajdonságok kerültek előtérbe, mint a hitelesség, empátia, motiváltság, kreativitás, tanulók iránti elkötelezettség, fejlődésre való nyitottság, valamint a magas szintű szakmai tudás.
- Széles körben felismerték az oktatói generációváltás sürgető szükségességét, mivel az oktatók elöregedése generációs szakadékot idéz elő. Lehetséges megoldásként külföldi példák alapján felmerült a végzős tanulók segédoktatói szerepkörbe való bevonása, amely elősegítheti a friss utánpótlás biztosítását.
- Fontos javaslatként merült fel a gyakorlati oktatók számára kialakítandó, vonzó életpályamodell megalkotása, amely hosszú távon biztosíthatja a szakemberek megtartását és motiváltságát.
- A képzések során nem csupán a szakmai tudás átadásának fejlesztésére van szükség: külön hangsúlyt kapott a pedagógiai és pszichológiai módszertanok megújítása, valamint a gyakorlati oktatók továbbképzési lehetőségeinek bővítése is.
Az esemény sikerét jól tükrözi a résztvevők aktív együttműködése, valamint a gyakorlati megoldásokat célzó javaslatok magas száma. A BKIK 2025 őszén további három ágazatban folytatja az Ágazati Munkacsoport találkozók sorát, melyek a következők lesznek:
- Specializált gép- és járműgyártás
- Szépészet
- Turizmus és vendéglátás
A kamara célja, hogy ezekben az ágazatokban is megerősítse az oktatás és a gazdaság szereplői közötti párbeszédet, hozzájárulva ezzel a szakképzési rendszer hatékonyabb működéséhez és a munkaerőpiaci igényekhez való igazításához.