Ugrás a tartalomra

Játékos innováció a BKIK Szakképzés pályaorientációs munkájában: Karakter puzzle

2025-09-03 07:00
Interjú Müller Ágnessel, a BKIK pályaorientációs tanácsadójával

A Karakter Puzzle döntéstámogató, karriertervezést segítő eszköz, mellyel a pályaválasztás miatti szorongás távolabbra helyezhető az egyéntől és megkönnyíti az előtte álló feladat, illetve probléma megoldását. A játék használatától és a tapasztalatokról Müller Ágnest, a BKIK pályaorientációs tanácsadóját kérdeztük.

Mennyire fontos a pályaorientáció szakmai folyamataiban a "játék" szerepe?

A gamifikáció az egyetlen út, hogy tudást, információt adjunk át a pályaválasztó diákoknak; hogy megnyissuk őket és közelebb kerüljünk hozzájuk.

Miért gondolták, hogy a Karakter Puzzle alkalmas eszköz lehet a pályaorientáció során?

A Karakter Puzzle egy döntéstámogató, karriertervezést segítő eszköz, mellyel a pályaválasztás miatti szorongás távolabbra helyezhető az egyéntől és megkönnyíti az előtte álló feladat, illetve probléma megoldását. Akkor lehet ezt a kártyajátékot jól használni, ha már vannak előzetes ismeretek a továbbtanulási utakról, irányokról. El lehet játszani vele, hogy egy kitalált karakternek milyen tanácsot adnának azzal kapcsolatban hol folytassa tanulmányait. A következő lépésként pedig a megadott 8 jellemvonás mentén, a diák saját magát is jellemezheti és saját karrierutakat építhet fel önmaga számára.

Milyen szakmai tartalmakra, gyakorlatokra épül a játék?

Karakterépítésről van szó, mely megszokott a korcsoport mindennapjait kitevő online játékoknál. A sokszínű jellemvonások nem egy sematikus egyént rajzolnak ki, hanem akár ellentétes érzelmek, ellentétes vágyak okozta feszültség is viaskodhat a szereplőben, pont úgy, mint a tizenévesekben.

Nálunk nagyon fontos, hogy nem tartunk előadást, nincs ppt bemutatónk, tréningmódszerekkel dolgozzuk fel a pályaválasztással kapcsolatos információkat. Több a kihívás, amikor idegenként találkozunk egy osztállyal és a feladatokon keresztül szeretnénk velük együttműködni, együtt dolgozni, de ez benne az élvezet is.

Általában az utolsó, sorban a negyedik órára szoktuk bevinni egy osztálynak, mert addigra már átbeszéljük, feldolgozzuk a különböző iskolatípusok jellemzőit, a szakképzési rendszer felépítését, van információjuk a fontosabb weboldalakról, az alapszakmákról, a szakmafüzetről, további kiadványokról, van a kezükben egy értékelés az érdeklődésükről és összegyűjtötték a számukra kedvelt tevékenységeket. Ezen sok információ mintegy tisztázásaképpen használjuk a Karakterpuzzle kártyajátékot.

Kinek ajánlják a Karakter Puzzle használatát?

Elsődleges célcsoportunknak, a 12- 15 éves korosztálynak terveztük a játékot, de 16-18 éveseknek is ajánljuk. Több élettapasztalattal, ismerettel más szintű karriert fognak ajánlani a csoportok az adott karakter számára.

Hogyan lehet használni a Karakter Puzzle játékot?

15-30 fős osztályoknak ajánljuk, ahol 3-6 fős kis csoportokban tudnak játszani a diákok. Minden csoportnak jár egy forráskártya, amelynek alapján kell összegyűjteni 8 db jellemvonást. Minden színből 1 db kártyát kell választani, amelyek kiadnak egy kitalált karaktert.

Feladat az, hogy az adott személynek találjanak továbbtanulási utakat, tervezzenek meg karrierutakat, amelyben az adott karakter meg tudja valósítani önmagát. Bármilyen segédanyag felhasználható. A játék időtartama: 45 perc.

Hol, hogyan lehet hozzáférni a játékhoz?

Kiskereskedelmi forgalomban nem kapható. Egyelőre, 50 csomag kártyapaklit készíttetünk el, melyeket kamarai pályaorientációs kollégáinknak és együttműködő partnereinknek juttatunk el.

Milyen tapasztalatok vannak eddig?

Eddig többnyire hetedikes osztályokkal játszottunk Karakter-puzzle kártyajátékot. Minden osztállyal kapcsolatban el lehet mondani, hogy a játék szabályait könnyen értelmezik a diákok. Minden csoportból 1 személyt választanak ki, aki vakon összegyűjti a 8 különböző jellemvonást és a helyére visszaülve a csoport a Forráskártya alapján összeállítja a karaktert. Nagyon érdekes volt látni, hogy a csoportokon belül mindenki részt vett a feladat megoldásában, senki nem volt csak passzív megfigyelője a játéknak.

Sőt, volt olyan csoport, ahol parázs vita alakult ki a továbbtanulási irányok és az elsajátítandó szakmák javaslata felett. Szerencsére, a játéknak több megoldása is lehet, amelyet, mi is az első órán tapasztaltunk meg.

Egyik csoport sem kérdőjelezte meg a játék miértjét, célját. A játék rávezeti őket arra, hogy a karakterüknek szánt továbbtanulási irányoknak igazodniuk kell a Forráskártyán megjelölt pályaválasztást befolyásoló tényezőkhöz (családi háttér, tanulmányi eredmény, érdeklődés, motiváció, készségek, akadályok).

Számunkra pozitívum volt, hogy ez a digitálisan bennszülött korosztály idegenkedés nélkül forgatta a Szakmafüzetet, Továbbtanulási Kisokost, melyekkel a játék előtti órákban ismerkedtek meg. Másik osztálynál, másik alkalommal az IKK és a BKIK honlapján keresztül közösen állítottunk fel karrierutakat a karakterek számára. A játék hozadéka, hogy ha csak elméleti síkon is, de tájékozódnak a szakmák sokszínűségéről.

Mivel a játék szépen megmutatja, hogy a diákok az előző órákon milyen szinten fogadták be az iskolatípusokat, szakképzési rendszert feldolgozó információkat, mert a játékban már készségszinten kell használni a szakképző iskola, technikum fogalmakat. Néha egy kis közös gondolkodással, de tudják, hogy melyik takar 3 éves és melyik 5 éves képzést; melyik képzési formában lehet érettségit szerezni és melyik esetén nem.

Emellett, az is kirajzolódik, hogy minden osztály a saját képességei szintjét oldja meg a feladatot és nem csupán egyetlen módszerrel lehet a játék célját elérni: több-kevesebb beavatkozás, irányítás szükséges lehet, ezért ajánljuk pályaorientációs tanácsadó jelenlétét a játék során, mint facilitátor.