Kamarai együttműködés keretében készült új elemzés az építőipari beiskolázásról, cél a hatékony pályaorientáció és a szakemberhiány csökkentése

2025-06-24 07:00
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Pest Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) közös kutatása

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Pest Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) közös kutatásban vizsgálta, honnan érkeztek azok a fiatalok, akik a pályaválasztás során az építőipari szakképzést választották. Az elemzés célja, hogy a kamarák még megalapozottabb pályaorientációs tevékenységgel támogassák a szakmaválasztás elősegítését, és ezzel hosszabb távon hozzájáruljanak az építőiparban tapasztalható szakemberhiány csökkentéséhez.

A vizsgálat a 2024/2025. tanévre beiskolázott, 1/9. szakképző iskolai, illetve 9. technikumi évfolyamos tanulók októberi adataira épült. A kutatás célja három fő kérdésre kereste a választ:

  1. Mely általános iskolákból érkeznek legnagyobb arányban a jövő építőipari szakemberei?
  2. Inkább budapesti vagy Pest vármegyei fiatalok körében népszerűbb az építőipari szakképzés?
  3. Hogyan lehet célzottan támogatni a beiskolázási számok emelését?

A vizsgált szakképző intézmények Budapesten:

  • BKSZC Schulek Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építőipari Technikum
  • Szabóky Adolf Általános és Szakképző Iskola
  • BKSZC Ybl Miklós Építőipari Technikum és Szakképző Iskola

Pest vármegyében:

  • Ceglédi SZC Bem József Műszaki Technikum és Szakképző Iskola
  • Ceglédi SZC Nagykátai Ipari Szakképző Iskola
  • Ceglédi SZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola
  • Érdi SZC Kiskunlacházi Technikum és Szakképző Iskola
  • Érdi SZC Kós Károly Technikum
  • Érdi SZC Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskola és Kollégium
  • Gubody Ferenc Technikum, Szakképző Iskola és Szakiskola
  • Váci SZC Madách Imre Technikum és Szakképző Iskola
  • Váci SZC Király Endre Technikum és Szakképző Iskola

A kutatás megerősítette a kamarák azon korábbi tapasztalatait, hogy a tanulók számára kiemelt szempont az iskola földrajzi elhelyezkedése, tömegközlekedéssel való megközelíthetősége, valamint azt is, hogy a budapesti diákok többsége nem választ Pest vármegyei iskolát, míg sok Pest vármegyei tanuló jár be Budapestre.

Az adatok elemzése alapján világosan kirajzolódnak azok a "küldő iskolák", amelyekből nagyobb arányban jelentkeznek építőipari szakképzésre - ezek célzott megszólítása új lendületet adhat a pályaorientációs munkának.

Szakmai következtetések és teendők:

A BKIK és a PMKIK a kutatás alapján a következő feladatokra helyezi a hangsúlyt:

  • Bázisiskolák felkeresése és kapcsolatépítés a tudatos pályaorientáció érdekében.
  • Az építőipari szakmák népszerűsítése tanműhely-látogatásokkal, interaktív foglalkozásokkal.
  • A duális képzés népszerűsítése, a gyakorlati partnerek bemutatása a tanulók számára.
  • A társadalmi megbecsültség erősítése: fontos, hogy a mesterségeket is hasonló elismerés övezze, mint a diplomás szakmákat.

A BKIK és a PMKIK célja, hogy hosszú távon is vonzóvá tegyék az építőipari szakmákat a fiatal generációk számára, ez nemcsak az ágazat jövőjét, hanem a gazdaság egészének fejlődését is szolgálja.