A BKIK 2024 évben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI tanulók duális képzésben való foglalkoztatására. A témát a több ágazatban, a duális képzőhelyek, szakmai szervezetek, szakképző intézmények képviselőinek bevonásával is vizsgálta. Pályaorientációs tevékenységénél is külön programokat szervezett SNI tanulóknak.
Tevékenységünket 2025 évben is folytatjuk ezen a fontos területen és már februárban elkészítettük kérdőívünket, melyet duális partnereink számára küldtünk ki.
A kérdőíves kutatás célja, hogy az SNI tanulók foglalkoztatását vizsgáljuk és választ kapjunk arra kérdésre, hogy a duális képzőhelyek milyen segítséget fogadnának örömmel az SNI tanulók foglalkoztatásának támogatása szempontjából. A hiánypótló kutatás rámutat arra, hogy a cégeknek elsősorban módszertani segítségre van szüksége.
A kutatásból kiderül az is, hogy 44 szakmában fogadnak SNI tanulókat a duális képzőhelyek, függetlenül a vállalkozás méretétől. A megkérdezett cégeknél foglalkoztatott tanulók 11% sajátos nevelési igényű tanuló. Ez az érték nagyon magas, főleg annak tudatában, hogy vállalkozások sok esetben nem is tudják, hogy SNI tanulóval van dolguk. Mindez annak is köszönhető, hogy sem az iskolától, sem a tanulótól, vagy annak szüleitől sem érkezik erről információ.
A cégek 52%-a venne igénybe szakmai támogatást az SNI tanulók foglalkoztatásához. Ugyanakkor 10% azt is jelezte, hogy korábban már kapott szakmai támogatást.
Külön öröm volt számunkra, hogy a BKIK-t is többen megnevezték válaszaikban arra a kérdésre, hogy milyen szervezettől, intézménytől kaptak szakmai segítséget. A kamarán kívül egy-egy iskola az, amely szakmai segítséget nyújt a vállalkozásoknak.
A kérdőív fő célja az volt, hogy kiderüljön, milyen irányban induljon el a kamara, amennyiben segíteni szeretné az érintett duális képzőhelyeket. Az alábbi diagram alapján a jó gyakorlatokat tartalmazó kiadványoknak örülnének leginkább a megkérdezettek.
Az SNI tanulók foglalkoztatásához kapcsolódó nehézségek többségét a tanulási képességekhez kapcsolódó területeken fogalmazták meg: olvasás-, írás-, matematikai készségek, szövegértés elmaradása, valamint a gyenge figyelem.
A tapasztalatok szerint az egyéni bánásmód, a türelem, a pozitív megerősítés segíti a tanulók felzárkóztatását leginkább, amely eredményeképpen az SNI tanuló is értékes tagja lehet a vállalati közösségnek, munkájával hozzájárulhat a vállalkozás sikereihez.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a kutatás eredményeit figyelembe véve folytatja a munkáját, összegyűjti az SNI tanulókkal kapcsolatos jó gyakorlatokat és megosztja azokat duális partnereivel.