A BKIK Kereskedelmi Tagozata tájékoztató rendezvényt tartott a MOHU - REpont kötelező visszaváltási rendszerről és az ezzel kapcsolatos tudnivalókról. Az elsősorban a kereskedőknek és a HORECA szegmens képviselőinek szóló esemény célja az volt, hogy részletesen ismertesse a visszaváltási rendszer működését, valamint választ adjon a vendéglátóhelyet üzemeltető vállalkozások által felmerült kérdésekre és problémákra.
Réthelyi Ádám, a MOHU Zrt. üzletfejlesztési szenior szakértője előadásában elmondta, hogy az egész világon problémát okoz az egyre növekvő mennyiségű hulladék képződése, ami növekvő környezeti terheléssel jár. Nincs motiváció a palackok összegyűjtésére, e mellett pazarlást is jelent, hiszen értékes haszonanyag megy veszendőbe. A megoldás erre a körforgásos gazdálkodás megvalósítása: az újrahasználat, újrafeldolgozás. A cél: zero waste, illetve az EU-s célértékek teljesítése, amely PET palackok esetében: 2025-re 77%, 2029-re pedig 90%-os visszagyűjtési arányt jelent, szemben a jelenlegi 40 százalékkal.
Ennek megvalósítására Magyarországon az un. DRS keretrendszer a 450/2023. X.4. Kormányrendelettel lépett életbe 2024. január 1-én, az átmeneti időszak június 30-ig tart.
E szerint a kötelezően visszaváltási díjas termékek:
• fogyasztásra kész vagy koncentrátum italok,
• műanyag, fém vagy üveg alapanyagú,
• palack vagy doboz formájú,
• nem újrahasználható vagy újrahasználható csomagolású,
• 0,1–3 literig terjedő űrtartalmú termékek.
Kivételt képzenek ez alól a tej és tejalapú italtermékek, a csekély mennyiségű kibocsátók, speciális formájú palackok. A visszaváltást gépi (400m2 feletti üzletek esetében) vagy kézi úton egyaránt biztosítani kell a kereskedelmi egység eladóterének mérete alapján, az 1000 főnél nagyobb népességű településeken. A visszaváltási díj megtérítési utalvány, azonnali megtérítés, vagy jótékonysági felajánlás lehet. A kereskedői bevételek származhatnak ún. kezelési díjból az üzemeltető indokolt költségeinek ellentételezéséért, illetve visszaváltási díjból, amely az automata által kiadott utalványok havi szintű megtérítése.
A résztvevők részletes tájékoztatást kaptak továbbá a termékregisztrációról, a teljes REpont hálózat működési modelljéről, a visszaváltási rendszerről, az üzemeltetői feladatokról és a pénzvisszafizetésről.
A szakmai fórum lehetőséget adott arra is, hogy a jelenlévő vendéglátó és kereskedelmi szakma képviselői is megosszák az átmeneti időszakban szerzett tapasztalataikat a szolgáltatóval. Ezek a piaci szereplőktől származó visszajelzések így eljutnak a MOHU szakembereihez még a rendszer véglegesítése előtt.
Illusztráció: MOHU