A korábbi évekhez hasonlóan, idén is megrendezésre került az MKIK és BKIK együttműködésében szervezett szakmai kerekasztal, amely a szakképzésben fellelhető jó gyakorlatokat gyűjti össze. Ez alkalomból Varga Zoltánnal, BKIK szakképzési iroda vezetőjével beszélgettünk.
Mit kell tudni a rendezvény sorozatról, kik a résztvevők, mi a célja az eseménynek?
Az október 10-i rendezvény a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénysorozatának egyik állomása, amelybe több kerületi kamara is bevonásra kerül. A zártkörű rendezvényen közel 40 fő, budapesti duális képzésben résztvevő cég, vállalat mellett a budapesti szakképzési centrumok, szakképző intézmények, a vizsgaközpontok, a kamara érintett munkatársai, ágazati készségtanácsok tagjai, illetve egyéb szervezet képviselte magát és osztotta meg tapasztalatait az előre megadott témák kapcsán, amelyek a tanulói motivációhoz és ösztönzéshez kapcsolódtak.
Mi indokolja a témaválasztást?
A témaválasztás indokoltsága, hogy a motivált, elkötelezett tanulók eredményesebbek lehetnek és könnyebben elköteleződhetnek választott szakmájuk iránt, csökkentve ezzel a pályaelhagyás lehetőségét. További fontos szempont, hogy egy tanulmányai alatt bevont fiatal várhatóan motiváltabb munkavállaló lesz a jövőben.
Vannak olyan területek, ahol különösen fontos a tanulók motiváltsága?
A téma minden ágazatot érint, a budapesti régióban a szociális, turizmus-vendéglátás, fa- és bútoripar, informatika-és távközlés, speciális gép- és járműgyártás ágazatok képviselő cégek voltak többségben jelen, valamint a hátrányos helyzetű, SNI-s tanulókkal foglalkozó intézmények vezetőinek képviselete is fontos szerepet játszott.
Milyen területeken születtek szakmai megállapítások az eseményen?
Három jelentősebb ügykörben sikerült komoly előrelépést elérnünk. Az első a „jó gyakorlatok a Z és alfa generációs tanulók bevonására, ösztönzésére a munka világában” Itt a vállalati és intézményi tapasztalatok alapján összegzésként elmondható, hogy az együttműködés, kölcsönös tisztelet, közös nyelv megtalálása, tanulókkal való szorosabb kapcsolat, erősségekre építés és visszacsatolás, jó munkalégkör kialakítása kulcsfontosságú a tanulói munka eredményessége szempontjából. A második témakör „a hátrányos helyzetű tanulók ösztönzése”. Komoly feladatként merült fel a duális képzőhelyek érzékenyítése a hátrányos helyzetű tanulók értékeit figyelembe véve. A cégek és érintett tanulók támogatása a mentori rendszer kiépítése által szintén segítené az integrálást, továbbá anyagi erőforrás által is szükséges lenne a duális képzőhelyek nyitottabbá tételéhez. A harmadik „a mintaértékű projektoktatási módszerek bemutatása”. Ez - bizonyos ágazatok, szakmák esetében - nagyon jól alkalmazható módszer. A projekteket a tanulók komolyabban veszik, ösztönzi őket, mert sokkal személyre szabottabb, ennél fogva könnyebb a saját belső motiváció megtalálása a diák számára. A tanulók csapatban dolgoznak, egy cél érdekében az összetartozás szellemében, ezért a tanulás során a diákok egyéb képessége - problémamegoldó gondolkodás, kreativitás, önismeret - is fejlődik.
Milyen módon válik a rendezvény tudásanyaga közös kincsé?
A tavalyi év példáját követve idén is összeállításra kerül az MKIK által egy Szakképzési módszertani segédlet, melynek célja a résztvevők kipróbált és jól működő gyakorlatainak összegyűjtése a tanulói motiváció, bevonás és ösztönzés témakörben, melyet a kidolgozást követően az MKIK megküld minden területi kamarának. A módszertani segédletet a BKIK továbbítja a duális képzésben résztvevő cégek, szakképző intézmények és szakmai partnerei felé.