Kamarai állásfoglalás a Főváros közlekedésszervezési gyakorlatáról

Sajtóközlemények
Az ÉVOSZ, a NiT Hungary és a LÉTESZ, a Magyar Mérnöki Kamara is csatlakozott a nyilatkozat aláíróhoz!

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) az általuk képviselt vállalkozások kiszámítható működésének biztosítása érdekében – a PMKIK kezdeményezésére és a BKIK e kérdéskörrel időről-időre foglalkozó szakmai anyagainak figyelembevételével – az alábbi nyilatkozatot teszik:

A fővárosi adminisztráció elmúlt négyéves közlekedésszervezési gyakorlata – minden ésszerű szakmai tiltakozás ellenére – mára oda vezetett, hogy mind a közösségi, mind az egyéni közlekedés eljutási ideje nagymértékben megemelkedett. Az utak áteresztő képességének tudatos csökkentése miatt folyamatosak a dugók, ellehetetlenül az áruszállítás, a munkahelyre történő utazás is indokolatlanul hosszú időt vesz igénybe. A jelenlegi helyzet már a gazdasági növekedés gátjaként működik. Azonnali szemléletváltásra van tehát szükség, amely szerint a közlekedés irányítójának és szervezőjének nem az a fő feladata, hogy forgalmi áteresztő kapacitásokat csökkentsen, tiltásokat vezessen be, ezáltal még a légszennyeződés mértékét is növelve, hanem az, hogy a közlekedési igényekre adott megoldásokat a leggyorsabb és környezetbarát módon valósítsa meg!

Meggyőződésünk, hogy minden olyan stratégia, amely kizárólag a közösségi közlekedésre, a kerékpárosokra, vagy csak a gépjárművel közlekedőkre optimalizál az szükségszerűen egyoldalú lesz. A Főváros feladata, hogy a közlekedők mozgását ne ellehetetlenítse, hanem támogassa, valamint, ne megmondja nekik, hogy mivel közlekedjenek, hanem a megfelelő lehetőségekkel ösztönözzön a fentartható megoldások alkalmazására.

A személy- és árufuvarozási közlekedési igény keletkezése egyébként döntő mértékben determinált. A gyermek el kell jusson az iskolába, a szülő be kell érjen a munkahelyre, a nagyszülő el kell jusson az egészségügyi ellátóhoz és a szabadidő kulturált eltöltésének is része a helyváltoztatás.

A BKIK és a PMKIK több mint 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és az agglomerációban. Az ő érdekükben felszólítják a Fővárost, hogy azonnali hatállyal:

·        függessze fel a ’Mobilitás 2030’ program módosításainak véglegesítését, amely szinte kizárólag a személygépkocsi forgalom ellehetetlenítésére koncentrál,

·        szüntesse meg az indokolatlan helyeken felfestett kerékpársávokat, az oszlopokkal történő elválasztást pedig mindenütt szüntesse meg,

·        tegye lehetővé a tisztán elektromos gépjárművek Lánchídon történő áthaladását

Az azonnali hatályú intézkedéseken túlmenően azonban a két kamara szükségét látja annak, hogy a városi logisztika és azon belül a citylogisztika közlekedéstudomány által jól megfogalmazott, ellenőrzött és a gyakorlatban bevált eszközrendszere a Főváros közlekedésfejlesztése terén alkalmazásra kerüljön. Így például

-        elengedhetetlen hatástanulmányok készítése az eltérő megoldási javaslatokra,

-        a szakemberek által rendszeresen felvetett „smart city” javaslatokkal kiválóan lehetne optimalizálni Budapest közlekedését, mint a dinamikus forgalomterelés, parkolóinformációs rendszer, időkorlát áruszállításhoz, behajtási matrica, vagy P+R parkolók létesítése, stb.

-        ezek mellett pedig egy gyalogos és kerékpáros közlekedésre tervezett új dunai híd megépítése lenne a cél, a meglévő hidak forgalomból történő kivonása helyett.

Annak érdekében, hogy a kívánt szemléletváltás létrejöhessen, az aláírók a következő fél évben intenzív szakmai munkába kezdenek a vállalkozók bevonásával és még az önkormányzati választás előtt közzé fogják tenni azokat a szempontokat, illetve elvárásokat a Főváros közlekedésszervezését és -fejlesztését illetően, amelyek a főváros és az agglomeráció fejlődését álláspontjuk szerint a legjobban szolgálják.

Nagy Elek s.k.

BKIK elnök

dr. Vereczkey Zoltán s.k.

PMKIK elnök

A 250 legnagyobb építőipari céget tömörítő Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége is csatlakozott az állásfoglalás aláíróihoz. Sajtóközleményüket itt találják. 

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete is támogatja a Főváros közlekedésszerezési gyakorlatáról szóló kamarai állásfoglalást. Nyilatkozatukat itt találják. 

A Lakásszövetkezetek és Társasházak Érdekképviseleti Szakmai Szövetsége is csatlakozott az állásfoglaláshoz:

"A Lakásszövetkezetek és Társasházak Érdekképviseleti Szakmai Szövetsége 420 lakásfenntartó szövetkezet és tucatnyi társasházi lakóközösség érdekképviseletét és érdekvédelmét ellátó (37 éve) önálló budapesti civil szervezet. Tagjaink által kezelt lakótelepek, lakóépületek Budapest minden kerületében működnek. Az ott élő tulajdonosi közösségeket, családokat életvitelük során a közösségi közlekedés, a vállalkozások működtetése, az azokban történő munkavállalói részvétel napi szinten érinti. Szükségesnek és fontosnak tartjuk, hogy nyilatkozatukhoz fenntartások nélkül csatlakozzunk."

Egyetért és támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK), valamint az ÉVOSZ közlekedési intézkedésekkel kapcsolatos állásfoglalását a Magyar Mérnöki Kamara is - derül ki 2023. szeptember 26-ai közleményükből.